Haber Ve Duyurular
Etkinlik Takvimi
KATSAYI DEĞİŞİKLİĞİ NELER GETİRİYOR?
  17.12.2011 - 17:34  | 

Önce şu an uygulanmakta olan sistemi kısaca bir hatırlatmakta yarar var. Daha sonra değişikliklerin neler getireceğini daha iyi anlayabiliriz.

Her öğrencinin mezun olduğu okul ve o okuludaki bölümüne bağlı olarak "alanında" olarak belirlenen belli sayıda bölümler vardır.
Örnek vermek gerekirse düz lise veya anadolu liselerinin MF(Sayısal) bölümünden mezun olan bir öğrencinin Mühendislikler, Tıp, Diş Hekimliği, Eczacılık, Matematik, Fizik vs. gibi bölümler alanındadır.
Bu bölümlere yerleşirken sınavdan aldıkları puanlara, AOBP lerinin 0,15 ile çarpılmasından elde edilen puan eklenir.
AOBP en fazla 500 olabildiğinden bu öğrenci alanında bir bölüme yerleşirken, puanlarına en fazla ortaöğretim katkısı 500x0,15=75 puan olmaktadır.
Oysa bu öğrenci alanında olmayan Hukuk, Gazetecilik gibi bir bölüme yerleşirken "alan dışı" olduğu için AOBP si 0,12 ile çarpılır ve buradan elde edilen puan puanlarına eklenir. En fazla 500 olabilen AOBP bu durumda 500x0,12=60 puan katkı sağlar. Bu durumda öğrenci 75-60=15 puan bir kayıp yaşar.

Bu durum herbir puan türü için ayrı ayrı uygulanmaktadır. Yani TM(Eşit Ağırlık) ve TS(Sözel) alanlarından mezun olan adaylar "alanında" bölümlere yerleşirken AOBP leri 0,15 ile çarpılır, "alan dışı" bölümlere yerleşirken 0,12 ile çarpılır. Yani her bölümden mezun olan adayların avantajlı olarak gidebilecekleri "alanında" bölümler olduğu gibi kayıp yaşayarak gidebilecekleri "alan dışı" bölümler vardır.

Meslek liseli adaylar ise bu tür bölümlere yerleşirlerken "alan dışı" olarak değerlendirilirler ve bu bölümlere ancak AOBP den kaynaklanan kayıplarla yerleşebilirler ki bu da çok zor bir durumdur. Ancak meslek lislilerin de alanında olan bölümler vardır ve bu bölümlere yerleşirlerken "ek puanlı" olarak yani AOBP lerinin 0,21 ile çarpılmasından oluşan puanlar, puanlarına eklenerek yerleştirilirler. Bundan Anadolu Öğretmen Lisesi çıkışlı adaylar da alanlarındaki öğretmenlik bölümlerine yerleşirken aynı şekilde hesaplanan "ek puan" dan yararlanırlar.

Ayrıca MF, TM ve TS bölümlerinden mezun olan adayların "ortak alan" denilen, hepsinin kayıpsız olarak yerleşebileceği bölümler de vardır. Örneğin Felsefe bölümü, MF, TM ve TS bölümlerinin "ortak alan"ındadır.

Şimdi değişen katsayıların neler getireceğine bakalım.

İlk olarak "alan dışı" (0,12), "alanında" (0,15) ve "ek puanlı" (0,21) uygulamasına son verildi.
Bunun yerine "alanında" (0,12) ve "ek puanlı" (0,18) uygulamasına geçildi.
Önce "alanında" uygulaması nasıl değiştirildi onu görelim.
Hangi okul veya o okulun hangi bölümünden mezun olunursa olunsun, tüm bölümler artık tüm öğrencilerin alanında sayılacak.
Bunun iki anlamı var. Birincisi örneğin düz lisenin MF bölümünden mezun olan bir aday MF, TM veya TS puan türü ile öğrenci alan bölümlerin tümüne 0,12AOBP ile puan kaybı yaşamadan yerleşebilecek. Yani artık bölümlerin hepsi bu öğrencinin "alanında" sayılacak.
İkinci anlamı ise, meslek liselerinden mezun olan öğrencilerde tüm bölümlere "alanında" olarak yani 0,12 AOBP ile puan kaybı yaşamadan yerleşebilecek.

Özetleyecek olursak artık tüm yüksek öğretim programları her öğrencinin alanında varsayılacak ve AOBP den kaynaklanan bir kayıp yaşanmadan bu bölümlere yerleşilebilecek. Buna ilave olarak meslek lissi çıkışlı adaylar için alanlarındaki bölümler için ek puan uygulaması da devam edecek. Yani bu adaylar alanlarındaki bölümlere yerleşirlerken AOBP lerinin 0,18 ile çarpılmasından elde edilen puanlar puanlarına eklenecek.

Bu durumda neler olacak ona bakalım.

MF ÖĞRENCİLERİ: Bu bölümden mezun olan adaylar, LYS’de Matematik ve Fen testlerini çözerek alanlarındaki bölümlere MF puanları ile yerleşiyorlardı. Şimdi bu bölümlere TM ve TS öğrencileri de isterlerse kayıpsız olarak yerleşebilecekler. Ancak TM çıkışlı adayların fazladan Fen testine de girmeleri gerekecek. Girmek yetmeyecek elbette bir de buradan en azından barajı geçmelerine yetecek kadar da net çıkarmaları gerekecek ki bu da bu zamana kadar hiç hazırlık yapmayan adaylar için neredeyse imkansız. TS ciler ise fazladan hem Matematik hem de Fen testini çözeceklerki buradan bir sonuç çıkartmaları çook daha imkansız olacak. Yani MF öğrencileri yine eskiden olduğu gibi MF bölümlerine yerleşirlerken kendi aralarında yarışacaklar. Ancaaak, YGS puanları ile girilen bölümlerde MF öğrencilerinin çok büyük avantajı olacak. Biliyorsunuz YGS de tüm adaylar Matematik, Fen, Türkçe ve Sosyal teslerini çözerler. Buradan elde ettikleri netler de 6 değişik YGS puanının hesaplanmasında kullanılır. Biliyoruz ki MF çıkışlı adaylar son iki yıldır tüm puan türlerinde YGS birinciliklerini paylaşıyorlar. Yani 6 puan türünde de en yüksek puanları, Matematik ve Fen avantajını kullanan MF öğrencileri alıyor. Bu yüzden YGS ile girilen bölümlerde MF çıkışlı adaylar en avantajlı, TM ciler 2. sırada TS ciler ise 3. sırada yer alacaklar.
MF öğrencileri, LYS de Türkçe-Edebiayat sınavına girdiklerinde hesaplanan TM puanları, bir çok TM öğrencisininkinden yüksek çıkacaktır. Çünkü Matematik testinde TM öğrencilerine kurabileceklerini varsaydığımız matematik üstünlüğü Türkçe-Edebiyatta TM cilerin kuracağı üstünlüğü yakalayıp geçebilecektir. MF çıkışlı adayların TS puanlarına yöneleceğini ise pek tahmin etmiyoruz.

TM ÖĞRENCİLERİ: Bu bölümden mezun olan adaylar LYS de Türkçe-Edebiyat ve Matematik testlerini çözerek alanlarındaki bölümlere TM puanları ile yerleşebiliyorlardı. Şimdi aralarına yukarıda anlattığımız gibi MF öğrencileri de rahatlıkla karışabileceği için bazı bölümlerde sıkıntı yaşayabilirler. TS çıkışlı adaylar özellikle matematik eksikliği yüzünden TM cilere önemli bir rakip olamayacaklardır. Oysa TM ciler LYS de Sosyal testine de girdiklerinde belkide birçok TS öğrencisini geride bırakabileceklerdir. Bu yüzden TM ciler eskiden alanları dışında yer alan TS bölümlerini incelemeye başlayabilirler.

TS ÖĞRENCİLERİ: Bu bölümden mezun olan adaylar LYS de Türkçe-Edebiyat ve Sosyal testlerini çözerek alanlarındaki bölümlere TS puanlarıyla yerleşebiliyorlardı. Ancak şimdi ciddi rakipleri var. TM cilerin aradaki Sosyal farkını kapatmaları çok da zor olmayacaktır diye düşünüyoruz. Son iki yılda bir çok TM öğrencisi zaten Sosyal testine de giriyordu. Bu anlamda TS cilerin işi, üç puan türü içinde en çok zorlaşanı oldu.

Son olarak, yaşanacak en büyük sıkıntı tercihler yapılırken ortaya çıkacak. Son iki yılda oluşan bölümlerin tabanm puanları ve başarı sıralamaları eski sisteme göre belirlenmişti. Yıldan yıla çok da fazla değişmeyen puanlar bir sonraki yılın yerleştirilmelerinde herkes tarafından kullanılıyor ve pek de büyük bir sorun yaşanmıyordu. Şimdi dikkat: 2011 yılında bölümlerin taban puanları 0,15 AOBP kullanılar hesaplanan puanlardan elde edilmişti. Oysa bu bölümler artık 0,12 AOBP li puanlarla öğrenci alacak. Bu da geçen yılki puanları bir anda anlamsızlaştıracak. Bu durumdan sıralamalara bakarak kurtulmaya kalksak, bu kez de alan ayrımı olmadığı için, tüm öğrenciler her bir puan türüne yayıldığı için daha karışık bir sorun ile karşılaşacağız. Bu durumda 2 yıl önce yaptığı gibi ÖSYM puanları yeni sisteme dönüştürerek bir kılavuz yayınlayacaktır diye düşünüyoruz ama o da yapılan hatalar nedeniyle çok büyük sorunlar yaratmıştı.
Yıllar içinde bu sorunla malesef çok fazla karşılaştık. İki-üç yıl aynı sistemle sınav yapamamaktan kaynaklanan bu sorun bu yıl sonunda benzer sıkıntılar doğuracak gibi görünüyor. Bu sıkıntıları eskiden olduğu gibi bir şekilde aşmaya çalışacağız elbette.
Dileğimiz, bu katsayı sorununun kısa sürede bir sonuca bağlanması. Alınan kararların eski dönemlerde, aynı dönem içinde bir kaç kez değiştiğini de unutmayarak en azından öğrencilerin aklını karıştırmadan sonuçlandırılması, bizim ve öğrencilerin sisteme odaklanması açısından en öncelikli konudur diye düşünüyoruz.
Gelişmeler oldukça bilgilendirmeye devam edeceğiz...

Alaeddin Çulfaz
3 Aralık 2011

Anahtar Kelimeler: katsayı   |  değişiklik   |  2011   |  2012   |  2010   |  yök   |  ösym
Bu yazıyı : 4662 kişi okudu.

İsminiz *
Başlık *
Yorumunuz *


harf daha yazabilirsiniz.
Onay Kodu:
Onay Kodu Doğrulama *